Cienīt bērnu kā jebkuru citu pieaugušo
Montesori filosofija skatās pat uz mazu bērnu kā uz inteliģentu un spējīgu cilvēku. Tas nozīmē, ka viņa viedoklis, idejas un jautājumi tiek uztverti tik pat nopietni, kā jebkura cita pieauguša cilvēka.
Absorbējošais prāts
Pētījumi rāda, ka tieši vecumā līdz 6 gadiem veidojās bērna personība un šai laikā bērna prāts ir kā sūklītis, kurš uzsūc visu, ko dzird, redz un piedzīvo.
Sensitīvie periodi
Sensitīvie periodi Montesori pedagoģijā ir īpaši laika posmi bērna dzīvē, kad viņš vai viņa ir īpaši ieinteresēts vai atvērts konkrētu prasmju un zināšanu apgūšanai. Varat iedomāties to kā "ieslēgtu gaismu" bērna smadzenēs, kas īpaši spilgti spīd uz noteiktu tematu vai aktivitāti. Šajos periodos mācīšanās notiek viegli, ātri un dabiski.
Holistiska izglītība
Montesori izglītība strādā ar bērnu kā ar veselu personību, cenšoties izveidot vidi, kurā bērns var izpētīt, mācīties un augt savā unikālajā tempā. Tā vietā, lai koncentrētos tikai uz akadēmiskajiem sasniegumiem, Montesori metode pievērš uzmanību arī emocionālajai labjutībai, sociālajai mijiedarbībai un fiziskajai attīstībai, veicinot bērna vispusīgu un harmonisku izaugsmi.
Individuāla pieeja
Individuālā pieeja izglītībā, kuru īpaši uzsver Montesori metode, ir pamatā bērna unikālo vajadzību, interesēm un attīstības tempam atbilstoša mācīšanās procesa organizēšanai. Šī pieeja atzīst, ka katrs bērns ir unikāls ar savām stiprajām un vājajām pusēm, un tāpēc mācīšanās nevar un nedrīkst būt vienveidīga. Montesori pedagoģijā katram bērnam tiek nodrošināta iespēja strādāt savā tempā, izvēloties aktivitātes, kas atbilst viņa pašreizējām interesēm un attīstības līmenim.
Kustību un izvēles brīvība
Pārliecība, ka bērni mācās un attīstās vislabāk, kad tiem ir dota brīvība izvēlēties savas aktivitātes un pārvietoties brīvi mācību vidē. Šāda pieeja veicina bērna pašiniciatīvu, pašregulāciju un atbildības sajūtu par savu mācīšanās procesu.
Sagatavota vide
Sagatavotā vide Montesori izglītībā ir apzināti un rūpīgi izveidota telpa, kas ir pielāgota bērnu attīstības vajadzībām, veicinot viņu pašmācīšanos, pašattīstību un autonomiju. Šī vide ir izstrādāta, lai atbalstītu bērnu dabisko zinātkāri un mācīšanās procesu, sniedzot viņiem pieeju vecumam atbilstošiem, pievilcīgiem un paškorektīviem mācību materiāliem.
Pašmotivācija
Bērni tiek mudināti izpētīt, mācīties un attīstīties, balstoties uz savām interesēm un ziņkāri, nevis ārējām norādēm vai atlīdzībām. Montesori metode veicina bērnu dabisko vēlmi mācīties un attīstīties, piedāvājot viņiem sagatavotu vidi, kurā viņi var brīvi izvēlēties aktivitātes, kas atbilst viņu pašreizējām interesēm un attīstības līmenim. Šāda pieeja veicina ilgstošu mācīšanās motivāciju un palīdz bērniem attīstīt pašdisciplīnu un pašregulācijas prasmes, kas ir svarīgas viņu turpmākajā dzīvē un izglītībā.
Neatkarība
Montesori metode ietver maksimālu bērna neatkarības atbalstīšanu. Princips "Palīdzi man izdaarīt pašam" dzīslo cauri visiem Montesori izglītības aspektiem.
Pašizglītošanās
Bērni ir spējīgi un gatavi mācīties patstāvīgi, ja tiem tiek piedāvāti interesantas iespējas mācīties. Montesori materiāli tika izstrādāti, lai dotu bērnam iespēju ar tiem darboties un izprast to konceptu patstāvīgi, bez pieaugušā iegaukšanās. Montesori pedagogi nodrošina sagatavotu vidi, materiālus un atbalstu, lai iedrošinātu bērnus turpināt pašmācības procesu.